Løfter frem nordiske teknologiselskap
Nesten 100 søkere på 11 plasser viser at nylansert teknologiinkubatorprogram mot reiselivsbransjen traff planken –Dette er utrolig gøy og er et tydelig tegn på at det jobbes godt med teknologiutvikling i Norden, sier CEO i Nordic Traveltech Lab, Per Arne Friestad.
Selv om den globale og nordiske reiselivsbransjen sliter tungt, så jobbes det på spreng med teknologiutvikling i næringen. Dette var bakgrunnen for at Nordic Traveltech Lab i høst lanserte et eget «inkubator-program» – et kurs hvor deltagerne blant annet får hjelp til produktutvikling, finansieringsmodeller og investormøter.
– Jeg visste at det var mange spennende oppstartsselskaper i Norden som satser på teknologi mot reiselivsbransjen, men antallet søkere og kvaliteten på disse overrasket også meg positivt. 98 søkere på 11 plasser viser at vi har lansert et etterlengtet program, sier CEO i Nordic Traveltech Lab, Per Arne Friestad.
Nordic Traveltech Lab ble grunnlagt av Martin Jørgensen, Jan Hassel, Per Arne Friestad og Per-Arne Tuftin. Sistnevnte er også styreleder i selskapet. Alle har lang fartstid fra både reiselivsbransjen og oppstartsselskaper. Nordic Traveltech Incubator, som programmet heter, ble lansert i samarbeid med Start Up Norway, og har fått med seg en rekke partnere som Innovasjon Norge, Oslo kommune, Viken fylkeskommune og inkubatorer fra Island, Andalucia og Paris.
Matchende ambisjoner
Reiselivsbransjen har på forholdsvis få år tatt store steg i den teknologiske utviklingen, og god teknologi er ansett som en av de viktigste faktorene for suksess. Når reiselivsbransjen igjen vekkes til live etter pandemiens herjinger, vil god teknologi også være en nøkkelfaktor for overlevelse.
– Det å være godt rustet teknologisk er viktigere enn noensinne. Effektiv distribusjon, brukervennlige løsninger og målrettet salgsvirksomhet vil i tiden som kommer bety forskjellen mellom å leve eller gå under for en rekke selskaper, sier Friestad.
Selve programmet startet i februar og avsluttes med investormøter og demonstrasjon av eget produkt i juni.
– Etter å ha lest gjennom alle søknadene, gått gjennom nettsidene og forretningsplanene, så er jeg ikke redd for mangel på dedikasjon blant deltagerne. I samarbeid med Start Up Norway så har vi lagt lista høyt også for det faglige programmet, så ambisjonsnivåene matcher hverandre bra, sier Friestad.
God spredning
Søkerne til programmet har både stor spredning når det gjelder teknologibruk, men også hvilken del av bransjen de retter seg inn mot.
– Her er innovasjon og nye produkter på alt fra virtuelle reiser til hardcore back end-teknologi som bookingløsninger og distribusjonssystemer. Men felles for alle er at de er i oppstartsfasen, har store ambisjoner og trenger hjelp til å realisere dem. Det ønsker vi å bidra til, sier Friestad.
Toppfoto: (Fra venstre: Per-Arne Tuftin, Jan Hassel, Martin Jørgensen og Per Arne Friestad)